1.9.16

SCANDINAVIË | DEEL 6


Het is tijd voor deel 6! Ik ga één artikel over Oslo schrijven (en laat jij daar nu net toevallig beland zijn, hé wat leuk) en aangezien ik een week in de stad ben geweest (en ik een overload aan foto's maak) is het nogal een lang artikel geworden. Ik probeer een mix te maken zodat jullie gewoon plaatjes kunnen kijken maar dat het ook nog een handige cityguide wordt voor de lezers onder ons die graag zelf Oslo willen bezoeken. The opera house, Karl Johans Gate, Grünerløkka, you name it, het is allemaal te vinden. (Oké, niet alles maar wel veel.) Klik op "lees meer" als je nieuwsgierig bent. Of gewoon omdat het leuk is. Hoop ik. 


SKØYEN, FROGNER & BYGDØY

Skøyen is de wijk waar onze uitvalsbasis (oftewel onze Airbnb) lag. Vanuit hier hebben we te voet een heleboel plekken in de stad bezocht. Het is allemaal op loopafstand te doen zoals in de meeste grote steden, maar ver is het wel. Dus of ik het aan zou raden weet ik niet, maar op een of andere manier bezoek ik uiteindelijk toch alles lopend. Je ziet veel meer van de stad als je er doorheen loopt, dat is waarom ik het altijd leuker vind. Maar aan de andere kant, ik neem ook in elke grote stad die ik bezoek minstens één keer het openbaar vervoer. De underground in Londen, de metropolitain in Parijs en in Oslo dus de bus. Dat klinkt een stuk minder fancy. Maar goed je snapt het idee. Je kan trouwens ook de trein of citybikes nemen. 

Bygdøy is een schiereiland dat aan Skøyen vast zit. Daar ben ik verder maar heel even geweest. En Frogner is de wijk waar we eigenlijk dagelijks doorheen liepen omdat het op de route richting het centrum lag. Maar dat was niet zo'n straf want een heel stuk was langs het water. Met aan de andere kant een snelweg, dat was dan weer een beetje jammer. Ja, het blijft een hoofdstad he. 



KARL JOHANS GATE & ROYAL PALACE

De Karl Johans Gate is de bekendste straat in Oslo kan ik wel zeggen. Je kan het vergelijken met Oxford Street in Londen, de Champs-Élysées in Parijs, de Kalverstraat in Amsterdam, kortom: de hoofdstraat. Het speciale aan de Karl Johans Gate is dat het recht op het Koninklijk paleis uitloopt.  


De paarse schoenen op de achtergrond heb ik gekocht! Zouden jullie graag een apart artikel zien met daarin alles wat ik deze vakantie heb gekocht? Let me know! 



OPERAHOUSE 

Ik denk dat we allemaal wel eens eerder van het Operahuis hebben gehoord? Het is een enorm gebouw met als je het mij vraagt een hele bijzondere en vooral mooie architectuur. Van binnen en van buiten. Een aanrader om te bezoeken als je in Oslo bent! 



AKER BRYGGE

Aker Brygge ligt aan een haven in de Oslo fjord. Je vind er naast boten en water ook veel winkels en seafood restaurants. Bovendien heeft deze wijk ook een goed uitgaansleven (als ik het internet mag geloven, ik heb het helaas zelf niet uitgetest). Kortom: je kan je hier de hele dag wel vermaken.



VIGELAND PARK 

Het Vigeland park is een bekend beeldenpark in Oslo. Het ligt op loopafstand van Skøyen, wat voor ons dan weer heel fijn was. Als je uit gaat van het centrum ligt het park in het Noordoosten van de stad. Het is een van de meest toeristische plekken in de stad en vooral bekend om het hoge beeld dat als het ware een toren van mensen is. Maar er zijn nog veel en veel meer beelden te vinden in het park. Afgezien van de beelden is het ook een heel fijn park om rond te lopen, te picknicken, hardlopen, wat je maar wilt. 



GRÜNERLØKKA

Voor wie op zoek is naar (Noorse) hotspots, eettentjes en/of koffiebarretjes is Grünerløkka the place to be. Onthoud wel dat als je blijft eten je misschien in het donker terug moet en ik zeg er maar alvast bij, het is niet de meest veilige wijk. Voor overdag daarentegen is het zeker een bezoekje waard. 



En dat was dan al weer alles over Oslo! Het blijft moeilijk om met alleen beeld en tekst de sfeer te omschrijven van een stad. Ik ben wel blij dat dit keer eens écht veel foto's heb gemaakt van (ook niet onbelangrijk) verschillende delen van de stad. Dit zijn de artikelen die ik over een tijdje terug lees om  weer even te kunnen voelen "hoe het toen was". Ik baal er nog steeds een beetje van dat de Annerieke uit 2015 zo'n kort artikel heeft geschreven over Parijs. Waaaaarom? Seriously. Ik had zo veel meer kunnen vertellen. Anyways, ik ben heel blij dat ik daarvan heb geleerd en tegenwoordig jullie bombardeer met foto's en verhalen (sorry not sorry). Ik dwaal af.

Mochten jullie naar aanleiding van dit artikel nog vragen hebben over Oslo, brandt los in de reacties! Oh en ik zou het leuk vinden als je me het laat weten of je ook ooit in Oslo bent geweest en zo ja, wat je ervan vond.

See ya soon, hopefully 
(Wees niet getreurd, er komt nog een deel 7! Oh en 8.) 

Liefs,
Annerieke

MEER SCANDINAVIË:

2 opmerkingen:

  1. wauw!! Ik wil altijd al naar Scandinavië, en als ik deze prachtige plaatjes zie gaat het alleen nog maar meer kriebelen om mijn backpack te pakken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg doen! Ik heb ook veel te veel naar mooie plaatjes gekeken (vooral op Pinterest) voordat ik besloot dat ik naar Noorwegen wilde. Maar het leuke is dus, het is echt overal mooi, ik had gedacht dat het misschien alleen op de "bekende plekken" zo zou zijn. Maar niet dus, het is echt overal prachtig.

      Verwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!