29.4.16

VIJF JAREN HAVO


Afgelopen donderdag was mijn allerlaatste lesdag. Daarop volgde 's avonds het eindexamengala waar we met z'n allen een geweldig leuke nacht van hebben gemaakt. En daarna was het ineens over. De meivakantie, die ik voornamelijk boven mijn boeken zal doorbrengen is gestart, en daarna begin ik vrijdag de 13e (leuke datum ook) aan mijn allereerste examen. Een paar weken later ben ik dan van school af. Pats boem. Einde havo. Zijn die vijf jaren nu al voorbij?

Het begon allemaal in groep acht, ik bezocht open dagen, maakte voor het eerst kennis met het concept: 'middelbare school' waar ik in september 2012 als echte brugpieper door de gangen zou gaan lopen. Ik weet nog goed hoe zenuwachtig ik was voordat ik samen met een klasgenootje uit het dorp in de auto zou stappen en zou vertrekken richting mijn eerste schooldag op de middelbare school. Het was allemaal zo wennen, ik miste mijn basisschool en al het plezier dat ik daar had beleefd maar aan de andere kant zag ik alles als een groot avontuur. Ik voelde me heel 'cool' toen ik voor het eerst riep dat ik huiswerk ging maken achter mijn bureau voor het vak waar ik een paar dagen later een 7,5 zou  gaan halen op mijn eerste toets. Al snel wende ik aan 'mijn nieuwe leventje als middelbare scholier'. Ik fietste elke dag naar school samen met een paar anderen wie ook op de basisschool mijn klasgenootjes waren geweest. 

Klas één en klas twee vlogen voorbij en voorbij en voor ik het wist zat ik in klas drie. Ik zat nog steeds op dezelfde school maar veranderde van locatie. Het gebouw waar ik eerst les had was alleen voor de eerste en tweedeklassers en nu kwam ik terecht in een gebouw waar alleen klas drie en hoger les had. Ik was inmiddels ook wel een paar jaar ouder en het onderwijs werd een tikkeltje omhoog geschroefd. We kregen plots onverwachtse SO's (of hadden we die ook al eerder?) en kreeg vakken als scheikunde en economie. We kregen het drukker en drukker en we bereidden ons voor op de bovenbouw.


De bovenstaande foto's zijn een greep uit de foto's die gemaakt zijn van mij en mijn vriendinnen en klasgenootjes vanaf begin klas 1 tot aan eind klas 3. 

Zo zie je links onderaan een foto gemaakt op de bruggerdisco (oh memories). De foto's met basketballen (kijk vooral ook even goed naar die waarin ik probeer de bal te vangen hahahaha) zijn gemaakt in klas 1 voor een opdracht voor gym geloof ik. Die waarin ik mijn hand omhoog houd is gemaakt toen ik met mijn klasgenootjes te wachten stond bij de bushalte en ik kennelijk niet op de foto wilde. De zwart/wit foto hebben Carmen en ik samen stiekem gemaakt tijdens een Engels les, rebels zeg jeetje (klas 3). Dan is er nog een foto van mij op een fiets waar ik leuk een ander plaatje overheen heb geplakt, het was niet zo'n charmante foto. De onderste foto is gemaakt tijdens een van mijn aller laatste lessen op de eerste middelbare school waar ik op heb gezeten.  De rest van de foto's (die buiten zijn gemaakt) zijn gemaakt toen ik samen met Carmen Tirza en Robin afsprak in de zomervakantie (ik denk die na klas 3) .


De bovenbouw volgde ik op een andere school. In het begin was dat reuze wennen, ik kende helemaal niemand en ik was dan ook best zenuwachtig toen ik de tweede schooldag meteen in het diepe werd gegooid en met alle andere havo 4 leerlingen naar de Ardennen moest. (Zie bovenste groepsfoto). Gelukkig had ik de vorige dag Lisa ontmoet (we zeiden weliswaar niets tegen elkaar, maar we wisten toch van elkaars bestaan af) en omdat haar vriendinnen in de andere bus ingedeeld waren, stapte ze op mij af om te vragen of we naast elkaar zouden gaan zitten. Wat was ik blij zeg. Je grootste nachtmerrie wanneer je naar een nieuwe school gaat is toch wel dat je geen nieuwe vrienden maakt de eerste dagen omdat iedereen elkaar al kent. Maar eigenlijk vanaf dat moment heb ik me op school geen seconde meer alleen gevoeld en ik heb een heleboel super lieve vriendinnen leren kennen. We hadden het op school heel gezellig en als we buiten school iets afspraken (wat niet vaak gebeurde aangezien we elkaar toch al elke dag zagen) was het ook dikke pret. Zo bijvoorbeeld Arlene's zeventiende verjaardag vrijdag na schooltijd aan het water, de eerste middag van de meivakantie. 


Oké ik heb een klein beetje gesmokkeld met de data van de foto's: alle foto's waarop ik de witte trui met hartjes aan heb zijn gemaakt in de eerste week van klas 5. Maar ik heb ze even bij de 'havo 4 collage' gevoegd omdat dat beter uit kwam voor de verdeling van het aantal foto's haha. (Don't be mad, thank you). 

De foto linksonder is gemaakt toen we met alle biologie leerlingen van havo 4 in de dierentuin in Emmen waren. De foto rechtsonder is gemaakt in de Ardennen (je ziet links Lisa en mij lopen, vlak nadat we elkaar leerden kennen dus), net zoals de groepsfoto. Daarboven zie je een foto van mij met Julia (links) en Arlene (rechts) op Laura's zeventiende verjaardag (wat waren we klein en schattig). Fun fact: het jaar daarna hebben we geprobeerd de foto na te maken. Alle andere foto's (die dus eigenlijk bij de volgende collage horen) zijn van Fleur's zeventiende verjaardag. 

En pats boem voordat ik het door had zat ik in het eindexamenjaar! Dit jaar heb ik zo ontzettend veel leuke dingen meegemaakt dat het eigenlijk te veel is om op te noemen, maar ik ga toch een poging doen om de hoogtepunten bij langs te gaan. Ik durf wel te zeggen dat dit by far mijn leukste jaar van de vijf was tot nu toe. Samen met mijn vriendinnen heb ik zo veel lol gehad en zo veel vette dingen meegemaakt!

Oké oké ik zal beginnen te vertellen. En dan start ik ook maar meteen met het beste van alles: de reis naar Engeland! Met havo 5 maakten we in oktober de straten van Reading en Londen onveilig. Dit hele avontuur is veel te veel om hier even samen te vatten, maar gelukkig heb ik daar destijds twee artikelen over geschreven. Als je het leuk vind om daar meer over te lezen kun je die hier (deel 1) en hier (deel 2) checken. Ook vierden we in oktober Tessa's achttiende verjaardag en in december opnieuw Laura's verjaardag (alleen werd ze dan nu achttien). Niet lang daarna vierde ik samen met Lisa en Arlene oud en nieuw (zie onze prachtige groepsfoto tweede van onder rechts) (en rechts van het midden in zwart wit met snapchat ballonnetjes). In de tussentijd maakten we toetsen en volgden we net zo veel lessen als we tussenuren hadden (in beide deden we vrij weinig, maar we hadden wel een hoop lol). In begin deze maand hadden de beeldende vorming leerlingen onder ons de eindexamenexpositie en de muziek leerlingen hun slotconcert. Later die maand volgde iets wat wederom in mijn top 3 staat: het eindexamengala. Na schooltijd strandden we bij Tessa thuis waar we naast in de zon zitten, Cassis drinken en Chinees eten ons ook klaarmaakten voor het gala. We hesen ons in panty's, snoerden onze jurken aan alsof het korsetten waren (nee grapje, het viel allemaal best mee), deden onze haren en smeerden poeder op ons gezicht. En daarna was het natuurlijk tijd voor foto's, helaas was buiten inmiddels de ijstijd aangebroken. Toen dat allemaal afgerond was was het tijd om op onze fiets te stappen richting de stad. Wat hebben we een leuke nacht gehad. Een paar dagen later vierden we op zaterdag Arlene's achttiende verjaardag waar we wederom ook een topavond van hebben gemaakt. Daarna bleven Tessa, Laura en ik bij Arlene slapen en hebben we ook van zondag nog een gezellige dag gemaakt. Daarna helaas, was alle feestvreugde voorbij en werd het tijd ons te richten op het eindexamen. Daar moet ik nu trouwens ook maar weer even voor gaan leren.




Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen, ik heb in ieder geval ontzettend veel lol gehad in het verzamelen van de foto's en het schrijven van dit artikel. Maar het was ook ontzettend tijdrovend dus nu duik ik weer snel de boeken in want het eindexamen staat voor de deur.

Liefs, Annerieke

3 opmerkingen:

  1. He Annerieke, wat een mooi en boeiend artikel heb je geschreven. Heel veel succes met de examens gewenst! Het gaat vast goedkomen!! Hartelijke groeten en veel liefs van ons allemaal uit Burdaard. Babs

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Babs, dankjewel!
      Groetjes terug voor iedereen :)

      Verwijderen
  2. Ontzettend leuk om te lezen hoe jij door de jaren heen bent gevlogen!
    Blijf zo doorgaan!

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!