13.2.16

EEN FOTOSHOOT MET JULIET


Juliet zat onder de bloem. En niet alleen Juliet, ook de schuur, al onze kleren, en eigenlijk alles wat maar in de buurt stond/lag/liep kon niet ontkomen aan de bloem. Juliet was verkleumd in haar hemdje buiten, maar het was het allemaal waard. De fotoshoot was geslaagd en ik had het eindresultaat op mijn SD kaart staan. Kijk je mee om erachter te komen waarom wij deze fotoshoot hielden en hoe het eindresultaat eruit ziet?


De fotoshoot deed ik eigenlijk in opdracht voor school. 'Huh maar Annerieke, sinds wanneer zit jij dan op de fotografie academie?' Nou, niet haha. Ik zit in havo 5 en ik doe examen in onder andere beeldende vorming. Een echt eindexamen (een CE in de gymzaal) kan je niet doen voor beeldende vorming. Wel voor Kunst Algemeen, wat er dan weer bij hoort. En wij houden op school een eindexamenexpositie. Daarvoor moeten alle eindexamen leerlingen met beeldende vorming in hun vakkenpakket 4 opdrachten maken bij een zelfgekozen thema. (Zo hé wat een uitleg.)

De vier opdrachten bestaan uit één 3D, één 2D, één multimedia en één uitwerking naar vrije keuze. De foto die ik heb gemaakt is voor de multimedia opdracht bij het thema 'fantasie'.


Voor de uitvoering had ik wat hulp nodig, en daarvoor heb ik Juliet en haar zus Isabel ingeschakeld. (Die namen moeten je inmiddels al wel bekend voorkomen als je mijn blog al een tijdje volgt.) Juliet werd het model (wat misschien wel de zwaarste taak was, aangezien ze onder de bloem kwam te zitten en ze zo'n beetje bevroor in de kou), en Isabel had de schone taak om de bloem te gooien (en te helpen met het haar en de make-up).

Verder heb ik natuurlijk helemaal geen fotostudio tot mijn beschikking om zo'n zwarte achtergrond te creëeren, maar na wat research op het internet kwam ik erachter hoe je dat ook heel makkelijk zelf kan maken. Hoe ik dat heb gedaan? Juliet zat in de deuropening van de schuur waar genoeg licht was, in tegenstelling tot de rest van de schuur, die daarom niet te zien is. 

Wat ook niet te zien is op de foto's, is Isabel, die op haar knieën achter Juliet zat om de bloem te gooien. En dat kwam nogal precies, want wanneer de bloem verkeerd viel was de foto meteen ook mislukt. We hebben in totaal wel zo'n 300 foto's gemaakt denk ik, waar eigenijk best wel een aantal hele mooie tussen zaten. Elke keer viel de bloem natuurlijk weer anders, en kregen we weer een ander resultaat.


De visagie (uitgevoerd door mij, met hulp van Isabel) kon natuurlijk niet ontbreken. Goud was surprise surprise het uitgangspunt van de look. Eerst was het idee om ook goud door de bloem te mengen, maar dat is uiteindelijk niet gelukt. Achteraf denk ik ook niet dat dat heel veel had toegevoegd. Waarschijnlijk had je de glitter tussen de bloem niet eens kunnen zien op de foto. Ik wil trouwens ook even kwijt dat ik zulke donkere wenkies helemaal niet verkeerd vind staan bij Juliet. (Dus Juul, you're welcome.) 

En dan nu waar we allemaal op gewacht hebben. Of in ieder geval, waarvoor wij alles gedaan hebben, het eindresultaat:


Whaaa, en wat is het mooi geworden zeg! Al zeg ik het zelf. Van te voren wist ik echt niet wat ik moest verwachten. Zou het goed werken of juist echt een flop worden? Ik had geen idee of je de bloem goed zou kunnen zien op de foto, of dat wel mooi in de lucht zou blijven hangen, of het zwarte achtergrond-idee wel zou werken en ga zo nog maar even door. Eigenlijk is alles goed gegaan, maar daarvoor heb ik wel het een en ander moeten testen en uitzoeken. En wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan en niet zomaar aan de slag ben gegaan. Ik ben super blij met het eindresultaat en ik hoop dat het ook gewaardeerd zal worden door mijn docent beeldende vorming. Dat zal ik jullie nog laten weten. Ik wil tenslotte nogmaals Juliet en Isabel bedanken voor hun medewerking aan mijn amateuristische fotoshoot in de schuur. In mijn eentje was het allemaal nooit gelukt. 

Dat was dan het avontuur van onze fotoshoot. Dat hebben we toch mooi even voor elkaar gekregen met z'n drietjes met twee pakken bloem in een oude schuur. Wat vinden jullie van de foto? Is hij goed gelukt? En vonden jullie het leuk om te lezen hoe wij te werk zijn gegaan? Laat het me weten in de reacties! :) 

Oh en voordat ik het vergeet, sorry (alweer) voor dat er pas zo laat weer een artikel online kwam. Mijn vorige was in januari, toen er sneeuw lag, dat is alweer zo lang geleden! Ik hoop dat er binnenkort wat vaker artikelen zullen verschijnen hier, maar ik beloof nog niets want zo lang ik het zo druk houd met school weet ik niet of dat wel gaat lukken, maar ik doe mijn best!

Liefs, Annerieke

12 opmerkingen:

  1. wauw wat een prachtige foto's zeg! het eindresultaat is geweldig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow, dit idee is zo gaaf! Het eindresultaat is prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw, hele mooie foto's Annerieke. Ontzettend knap gedaan, ik dacht echt dat deze foto's in een professionele studio waren gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super gaaf zijn de foto´s geworden! Ook echt weer een leuk artikel! :) x

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, die foto's zijn echt super gaaf!! Heel tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het eindresultaat is meer dan geslaagd! Van de goudkleurige make-up tot het prachtige model: gewoonweg fantastisch.
    Ik vind dat het er erg professioneel uitziet en ik weet zeker dat je hier mega goede punten voor krijgt.

    En tof dat je weer actiever gaat bloggen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah dankjewel! :)
      (Ik had uiteindelijk EEN TIEN! Whaaaa!)

      Verwijderen
  7. nee man ik ben zo blij dat ik jouw blog ben tegen gekomen! super toffe posts (en fotos!)

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!