4.8.15

MIJN BEUGEL IS ERUIT


Ik kon wel gillen toen de orthodontist mij vertelde dat mijn beugel er over een maand uit zou gaan. Nu zou het echt gebeuren, de eerst volgende keer dat ik uit dat gebouw zou lopen, zou zonder beugel zijn. Gisteren was het eindelijk zover, na om precies te zijn 3 jaar en 12 dagen mocht mijn beugel eruit.

23 juli 2012 kreeg ik mijn beugel vanwege een kleine overbeet en kiezen die niet perfect op elkaar aansloten. In principe was het een kleine ingreep, maar toch heeft het best lang geduurd. De voorspelling van de duur van de behandeling was 2 jaar, oftewel 24 maanden/afspraken. En gisteren was het mijn 26e afspraak. Dat klinkt heel gek, omdat als je goed rekent mijn beugel er dan al lang uit had moeten zijn. Maar afspraken worden wel eens verschoven doordat je bijvoorbeeld op vakantie gaat.

Toen ik in de wachtkamer zat begon ik toch wel een klein beetje zenuwachtig te worden. Niet omdat ik dacht dat het pijn zou doen, maar vooral omdat ik er best lang naar had uitgekeken, en het nu ineens zou gebeuren. Het duurde niet lang totdat ik *ping* hoorde en op het scherm verscheen dat ik in stoel 2 plaats mocht nemen.

De orthodontiste knipte als eerste alle slotjes los, waarna mijn beugel er eigenlijk al binnen 2 minuten uit was. Maar dan ben je nog lang niet klaar want er moet nog van alles gebeuren. De lijm waarmee de slotjes vastgeplakt zaten moet weg worden gehaald, en daarna worden je tanden schoongemaakt met een soort zanderige tandpasta (die echt vreselijk smaakte).

Nadat alles keurig schoon was werd mijn spalkje geplaatst. Dit is een stangetje achter de tanden in mijn onderkaak dat er voor zorgt dat de tanden recht blijven staan. Deze is in principe permanent,  en zorgt ervoor dat je tanden recht blijven staan. Omdat het spalkje wel echt goed vast moet zitten duurde het lijmen best lang.

Vervolgens begon het deel waar ik eigenlijk het meeste tegenop zag: het gipshappen. Ik wist nog wel van de vorige keer dat ik het achteraf heel erg vond meevallen, maar zodra die natte smurrie in je mond wordt gepropt valt het toch wel even tegen. Gelukkig droogt het na een paar seconden op, en het word er na minder dan een minuut gelukkig ook weer uitgehaald ;). Het gipshappen is nodig om een doorzichtige 'na bouw beugel' te kunnen maken in de vorm van mijn tanden.

Toen mocht ik mijn mond spoelen en kon ik het eindresultaat bewonderen! Ik vond het heel erg mooi, maar het was wel echt even wennen. Het voelde heel anders, en ik ben het ook niet meer gewend om mezelf zonder beugel te zien. Ik ben heel erg blij met hoe mijn tanden er nu uit zien, maar dat mag ook wel, ik heb immers niet voor niks 3 jaar een beugel gehad.



Het doet echt helemaal geen pijn als je beugel eruit gaat. Het is vooral heel erg leuk!


HEB JIJ EEN BEUGEL (GEHAD)?


Liefs, Annerieke

3 opmerkingen:

  1. Yay! Gefeliciteerd meid! Het is echt onwijs mooi geworden! Alleen al aan die brede glimlach is te zien dat de beugel goed zijn werk heeft gedaan!
    Ik heb ook drie jaar een beugel gehad, blokbeugel, buitenboordbeugel en slotjes, het hele pakket, all inclusive, haha. Ik weet nog wel dat het inderdaad zo glad aanvoelde. Geniet er van! :) xx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!
      Ohh, een buitenboordbeugel lijkt me zo vervelend.
      Dan mag ik nog blij zijn dat het voor mij bij een slotjesbeugel is gebleven.
      Komt goed, ik begin al te wennen! ;)

      Liefs, Annerieke

      Verwijderen
  2. Het ziet er echt prachtig uit! Ik ben vandaag naar de tandarts gegaan en heb net te horen gekregen dat mijn beugel er over een maand uit mag. Leuk om dan zo´n artikel te lezen om een beetje te weten hoe het in zijn werking gaat! Liefs,

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!