12.8.15

KRUIDENBOTER MAKEN - RECEPT


Iets meer dan een jaar geleden schreef ik een artikel waarin ik jullie uitlegde hoe ik kruidenboter maak. Veel van jullie waren daar blijkbaar blij mee, want het artikel is veel gelezen! Het is inmiddels al een oud artikel, met foto's van het internet, en niet echt een duidelijke uitleg. En omdat er blijkbaar toch veel van jullie zijn die graag willen weten hoe je zelf kruidenboter maakt, leek het me een leuk idee om dat vandaag nog eens uit te leggen. Maar dan beter. ;)



Wat heb je nodig?

- 200 gram kruidenboter
- Bieslook
- Peterselie
- 2 a 3 teentjes knoflook
- Kruiden (ik gebruikte kruidenzout, zeekraal en saladekruiden)

En verder:
Een mesje, een snijplank, een kom, schaaltjes en een knoflookpers.


Nu gaan we beginnen:

Allereerst halen we de roomboter uit de koelkast (of waar je hem ook had liggen) en je laat hem opwarmen tot kamertemperatuur. Koude roomboter is namelijk hard, en dat kan lastig zijn als we straks alles gaan mengen. Je mag het ook heeeeel even in de oven zetten als je geen zin hebt om te wachten, maar de zon werkt in principe goed genoeg. In kleine stukjes snijden, of erin prikken met een vork werkt ook om het sneller zacht te laten worden.

Terwijl de boter ontdooit ga je de tuin in (als je geen tuin hebt lees dan: supermarkt) en plukt (of koopt) bieslook en peterselie. Hoeveel precies maakt niet heel veel uit, dat kun je best een beetje op gevoel doen. Ze hebben namelijk allebei niet een hele sterke smaak. Door middel van de foto's kun je misschien ook een inschatting maken.

Als je de bieslook en peterselie hebt geplukt en gewassen, snijd je het in zo klein mogelijke stukjes. Het is geen ramp als dat niet helemaal lukt (het is namelijk best lastig), maar er moeten geen complete bladeren meer in de kruidenboter zitten straks. Een tip is om meerdere stengels tegelijk vast te pakken als een soort bosje en dat te snijden, dat gaat het makkelijkst.

De bieslook en peterselie voeg je toe aan de boter.


Nu gaan we verder met de knoflook. Je neemt ongeveer 2 a 3 teentjes (hoe meer hoe sterker en 'pittiger' de smaak van de kruidenboter) en daarvan snijd je de harde hoekjes af. Daarna haal je de schil eraf, en pers je ze in de knoflookpers. De knoflook kan bij het bakje met de roomboter en de bieslook en peterselie in.

Is het gelukt met de knoflook? Dan gaan we nu verder naar het laatste ingrediënt: de kruiden. Welke kruiden je er allemaal in wilt doen mag je zelf aanpassen. Ik doe in ieder geval altijd kruidenzout erin, en soms voeg ik daar zeekraal en saladekruiden aan toe. (In de saladekruiden zit paprika, ui, peterselie, dille, wortel, en nog wat andere dingen.) Je kunt de kruiden het beste in stapjes toevoegen, om te voorkomen dat je straks een hele zoute kruidenboter hebt. 


Als je alles in het schaaltje hebt zitten, kun je het gaan mengen. Ik doe dit meestal met een vork, maar je moet maar even kijken wat jij het handigst vind. Als je alles door elkaar hebt gemengd, kun je proeven wat je er van vind. Je kunt daarna nog naar eigen smaak dingen aanpassen: meer kruiden, meer peterselie, of juist minder kruiden (dus meer boter), enz enz.


Als je je eindresultaat hebt bereikt kun je het meteen helemaal opmaken, of in de koelkast bewaren. Het blijft namelijk nog best wel een tijdje goed. 

Voilla, je hebt je eigen kruidenboter gemaakt! Zo moeilijk was het toch niet? In ieder geval vind ik het veel lekkerder dan uit de winkel. Alle producten die ik heb gebruikt in deze kruidenboter zijn biologisch, dus dan is het niet alleen zelf gemaakt, maar ook nog eens biologisch! Wat wil je nog meer? ;)

Fun fact voor alle meiden die vandaag op Naomi's picknick waren: de kruidenboter die jullie hier zien, is degene als die ik had meegenomen. Weten jullie ook meteen hoe je het zelf kan maken! ;) 


EET SMAKELIJK! MAKEN JULLIE WEL EENS ZELF KRUIDENBOTER?

Liefs, Annerieke

2 opmerkingen:

  1. Hé shit en dan ben ik vergeten hem te proeven afgelopen woensdag :( :( Goed excuus om hem een keertje thuis te maken. :) xx

    BeantwoordenVerwijderen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!