4.2.15

LEERTIPS #2


Pfff, een artikel lezen over school in je vrije tijd. Klinkt niet bepaald als de beste tijdsbesteding, haha! Gelukkig ga ik vandaag vertellen hoe je het leren allemaal wat makkelijker kan maken, zodat school ook meteen wat minder vervelend wordt. School kan tenslotte best leuk zijn, maar dan moet je daar wel zelf voor zorgen. Heb je leertips #1 nog niet gelezen? Klik dan hier. Dat artikel is inmiddels al weer heel oud, en ik heb een heleboel nieuwe tips verzameld in de tussentijd. Tijd voor leertips #2! 

VOORAF 


TIMING


It's all about that timing. Het is verstandig om niet nog 3 verslagen af te raffelen het weekend voor je toetsweek. En ook niet om die bergen huiswerk te bewaren tot het laatste moment omdat je 'geen zin had'. Geloof mij nou maar, als je op tijd met je leer & huiswerk begint, is het allemaal veel luchtiger. Het scheelt zo veel stress om vroeg genoeg met dingen te beginnen!


IN THE FUTURE

Jullie vragen je vast af of ik nu ga vertellen hoe je je eigen tijdmachine kunt maken. Nope! Ik ga jullie wél vertellen dat het verstandig is om vooruit te leren. Stel dat je met bijvoorbeeld scheikunde meer moeite hebt dan met andere vakken, dan is het verstandig om alvast een paragraaf vooruit te lezen. Zo weet je wat je kunt verwachten tijdens de volgende les, en heb je al meteen een beetje voorkennis. Geloof me, dit voorkomt vraagtekens boven je hoofd en het scheelt je klasgenoot de welbekende: 'Waar heeft ie het nou weer over?!'




TIJDENS


LEZEN


Het goed lezen van een toetsvraag is vaak al het halve werk. Je leest zo makkelijk over dingetjes heen, waardoor je al snel veel punten verliest. Zonde! Het is verstandig om goed je tijd te nemen voor je toets, zodat je zeker weet dat je niet belangrijke informatie negeert.

OVERSLAAN

Als ik het antwoord op een bepaalde vraag tijdens een toets niet weet, dan sla ik hem altijd eerst even over. Ik zet dan een kruisje voor de kantlijn van mijn antwoordpapier, zodat ik na die tijd heel gemakkelijk kan zien welke vragen ik nog moest maken. Dit is handig omdat je je tijd stopt in vragen waar je sowieso punten op gaat scoren. En als je dan tijd over hebt, kun je de vragen maken waar je misschien geen of weinig punten op gaat halen. (En waar dus een kruisje voor staat).

CONTROLEER


Tel na het maken van je toets altijd na of je niet per ongelijk een vraag over hebt geslagen. Check meteen even de antwoorden die je hebt gegeven op vragen die je moeilijk vond, je hebt nu immers nog de kans het te wijzigen. Ohja, en vergeet vooral noooooit te checken of je versie er wel op staat, dit kan echt het verschil maken tussen een 8 of een 1! (Vooral op toetsen met alleen maar meerkeuzevragen, zoals lees, luister en kijktoetsen.)


NA


TELLEN


Docenten zijn ook mensen (ja echt!), en dus ook zij kunnen telfouten maken. Bovendien tellen veel docenten zelfs alle punten zonder rekenmachine! Er is dus best wel een kansje op een telfout, wat in jou voordeel zou kunnen werken. Dus, tel altijd alle punten na, wie weet gaat je cijfer nog net een beetje omhoog.

ALTIJD PROBEREN

Heeft je docent iets fout gerekend waarvan jij vind dat het goed is? Of vind je ondanks je foute antwoord dat je nog wel een puntje voor de berekening kan krijgen? Gewoon proberen! Het kan een beetje brutaal overkomen, maar je hebt echt alle recht om een docent daarop te wijzen. Ik heb zo vaak gehad dat ik bijna zeker wist dat er een punten meer in zaten, en uiteindelijk toch de docent erop gewezen had, waardoor mijn cijfer toch nog omhoog ging. Ideaal toch?


Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze tips & adviezen. Ik wens jullie allemaal heel veel succes op school, en onthoud: Alles komt goed zolang je je best doet, wat school betreft! 

Liefs,
Annerieke

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!