9.10.14

ZO VOORKOM JE EEN CHAOS IN JE HOOFD!

Hey allemaal! Morgen heb ik herfstvakantie, en aahh ik kan echt niet wachten. Na de eerste schoolweken ben ik daar echt wel even aan toe.. Jeetje we waren in de zomervakantie bijna vergeten hoe chaotisch je hoofd tijdens de schoolweken kan zijn. Je kent het vast wel, er spoken onzettend veel dingen door je hoofd, en dan moet je nog leren. 'Ohja en ook op tijd naar bed want morgen moet je weer gewoon het eerste uur! Noooo ik moet engels nog leren, naar de tandarts, stofzuigen en ook aardrijkskunde maken! Help!' Tja, dit is niet echt een fijne manier om je schooljaar te doorstaan. Tijd voor wat tips om een chaos in je hoofd te voorkomen!

DISCLAIMER: DE RECHTEN VAN DE AFBEELDINGEN GAAN NIET NAAR MIJ

- Agenda
We hebben niet voor niks een agenda die we elke dag meeslepen, dus gebruik hem dan ook. Zet al je afspraken bij de tandarts, dokter, whatever erin. En niet te vergeten, natuurlijk ook je huiswerk. Zelf markeer ik toetsen altijd met een kleurtje, en als ik iets af heb (qua huiswerk) dan zet ik er een ingekleurde stip, hartje of checkteken voor. Super handig, en overzichtelijk zo'n agenda dus.


- To do lijstjes
Dit is echt de beste tip om alles in je hoofd op orde te houden. Maak een to do lijstje, en zet alles erin wat je die dag (of week) wilt gaan doen. Dus niet alleen je huiswerk, maar ook dingen zoals: lunchen,  zangles, briefje inleveren, dvd terug geven, ect. Vergeet natuurlijk ook niet om leuke dingen erin te zetten die je gaat doen om jezelf te verwennen: naar de bios, youtube video's kijken, een boek lezen, tekenen, bloggen, ect. Daarachter zet je van hoe laat tot hoe laat je er mee bezig gaat zijn. En als je het gedaan hebt, dan vink je het af, of streep je het door. Zo zie je heel snel wat je allemaal gaat doen, hoe lang het gaat duren, en kan je prioriteiten stellen.


- Houdt je aan je planning
Oke, dit is misschien wel de moeilijkste. We kunnen allemaal wel lijstjes en planningen maken, maar het is natuurlijk wel de bedoeling dat je je er ook echt aan houdt. Hoe pakken we dit aan? Eigenlijk is dat heel simpel. Zo lang jij het maar echt wilt, je een haalbare planning stelt met tijdlimieten die je ook echt kan volbrengen, en je ook leuke dingen inplant. Enne dus niet uren achter je laptop gaan zitten, als er nog andere dingen gedaan moeten worden.

-Gebruik je tijd
Als je een keertje helemaal niks te doen hebt, of heel weinig, wees dan verstandig en werk vooruit. Oke, we kunnen best eventjes eerst die leuke serie kijken, maar daarna kun je beter iets nuttigs gaan doen. Dan heb jij eens lekker niks te doen als iedereen in de stress zit om zijn huiswerk op tijd af te krijgen.


-Stel prioriteiten
Is het nou echt nodig om tien afleveringen te kijken van je favoriete serie, of drie films te kijken? Nee, dat is helemaal niet nodig. Het is veel belangrijker dat jij niet ineens bergen huiswerk moet wegwerken als je eigenlijk een verjaardag hebt. Doe eerst wat nodig is, tussendoor af en toe iets leuks, en daarna heb je alle tijd van de wereld om te doen wat je verder nog wil doen!

Heb je alles in lijstjes en planningen staan, maar ben je nog chaotisch? Dan kunnen de volgende tips je misschien goed helpen!:

- Werk in een opgeruimde omgeving
Als ik honderden spulletjes in mijn ooghoeken zie liggen als ik probeer me te concentreren, tja dan schiet dat niet echt op en wordt ik afgeleid. Probeer alles zo netjes mogelijk te houden op je werkplek. Alles wat je af hebt leg je op een stapel, en alles wat je nog moet doen leg je op een stapel. En dus niet alles kriskras over je bureau heen gooien... Behalve een nette werkplek is het ook heel belangrijk om een nette slaapkamer te hebben. Slapen in een opgeruimde omgeving schijnt goed te werken om je minder chaotisch te voelen.


-Slaap genoeg 
Als je half om valt omdat je zo moe bent, en je honderden dingen moet doen, is het niet heel vreemd dat je niet alles meer op een rijtje hebt. Genoeg slaap is nou eenmaal heel belangrijk, dus meiden: op tijd naar bed. Zeker in toetsweken!


- Naar buiten
Als je als maar binnen zit te werken, is het logisch dat je je op een bepaald moment chaotisch gaat voelen. Ga daarom genoeg naar buiten! Fiets eens een rondje, of maak een lange boswandeling. Een beetje frisse lucht kan geen kwaad.

- Bewegen 
Deze tip komt best wel overeen met de vorige tip. Het is namelijk belangrijk om genoeg te bewegen. Dit voorkomt ook dat je je zo moe en futloos gaat voelen. Bijvoorbeeld: hardlopen, dansen, tennissen, fitnessen of gewoon wandelen zullen goed werken. Het is nog beter om buiten te gaan sporten, dan heb je meteen twee vliegen in één klap!



Zo, dat waren mijn tips om een chaos in je hoofd te voorkomen! Voorkomen is immers beter dan genezen. Ik hoop dat ik veel van jullie hiermee heb kunnen helpen. Mezelf heb ik er in ieder geval mee kunnen helpen, want nu kan ik weer iets van mijn to do lijstje afstrepen (;

Heel veel succes op school, je studie of je werk, nog eventjes volhouden: het is bijna vakantie!

Liefs, Annerieke 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

Heel lief dat je een reactie achterlaat, je maakt me er heel blij mee!